Verhalen van onze medewerkers

Van zand tot klant: Melle Visser

9 december 2022

3 minuten

header_blog_over_glas_gesproken

Sinds 2020 is hij al de trotse Chef Vormonderhoud bij O-I. Leergierig en gedreven zijn de twee eigenschappen die hem omschrijven. Met een MBO 4 opleiding Mechatronica en een Bachelor Technische Bedrijfskunde is hij echter nog lang niet uitgeleerd. Momenteel is hij aan het afstuderen in een Master Technische Bedrijfskunde en is hij 5 dagen per week te vinden op de plant in Leerdam.

Over Melle

Bijna 10 jaar verkering met Sarah, trotse eigenaar van een rode kater genaamd Robbie en erg muzikaal. Als hij niet op het werk is, dan kan je hem vinden bij een concert, op de bank met een boek of in de winkel waar hij nieuwe langspeelplaten aan het uitzoeken is. Het is niemand anders dan Melle Visser, Chef Vormonderhoud bij O-I.

Zoekende

Toen Melle in 2018 startte bij O-I wist hij nog niet zeker welke kant hij op wilde. Het traineeship operatie bood hem een kans om hier achter te komen. “Deze traineeship is heel breed. Je doet van alles wat, waardoor je erachter komt wat je wilt.” Hij rolde hierna het Graduate Development Programma in. “Ik werd elke 4 weken naar een ander land gestuurd om een fabriek van O-I te bezoeken.” Hier leerde hij elke discipline van het productieproces van glas kennen. Van zand tot klant.

Van ploeg operator naar chef

Melle heeft niet alleen elke discipline tot in de puntjes leren kennen. Zo heeft hij ook een half jaartje gewerkt als operator om meer ervaring en kennis op te doen. “Het is heel waardevol om dat van dichtbij mee te maken. Je leert op de vloer precies hoe een organisatie werkt. Die ervaring neemt niemand je meer af.” Hierna is hij uitgegroeid tot chef. Zijn ervaring maakt de verbinding met zijn collega’s vinden net wat makkelijker.

image-sub-4443

“Ik haal mijn voldoening uit het werken met mensen. Poespas en gedoe is niks voor mij. Korte lijntjes en direct zijn, dat is belangrijk.” 

Vorm en Onderhoud

Als je hem vraagt naar zijn functie begint Melle te lachen. Het spreekt volgens hem voor zich. “Mijn afdeling is verantwoordelijk voor de mallen die de flessen vormen. Van onderhoud en reparatie tot aan vervanging en de aanschaf van materialen.” Daar stopt het echter niet. Zijn functie is veel breder. Hij waarborgt de kwaliteit, houdt zich bezig met budgetbeheer, audits, materialen controle, functioneringsgesprekken en operationele inkoop.

Van opening tot sluit

Zijn wekker gaat om 06.15 uur. De rit van Utrecht naar Leerdam is minstens een half uur. Om 07.15 uur komt hij aan op de plant en kleedt zich dan om. Hierna begint zijn dag pas echt. Minimaal een keer per week helpt hij bij het wisselen van mallen tijdens een productieomstelling. Het nauwe contact op de werkvloer met lijnmanagers, operators en productiemedewerkers houdt hem betrokken bij het team. Dat vindt Melle het meest belangrijke wat er is in de praktijk. Op hetzelfde niveau, zij aan zij met collega’s samenwerken. “Iedereen heeft hetzelfde pak aan, we zijn allemaal mensen.” Om kwart over vier klokt hij dan uit. De onderhoudsdiensten werken elke dag 15 minuten langer dan alle andere afdelingen. Melle is vaak ook degene die opent en sluit.

Een goede werkgever

Over O-I spreekt Melle alleen maar lof uit. “Je hebt goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, veel vrije tijd en een leuke baan met toffe collega’s. Bovendien word je gestimuleerd om het beste uit jezelf te halen en je verder te ontwikkelen, indien je dat wilt, maar we worden ook gestimuleerd om meer te leven. Wat wil een mens nog meer?”

Voldoening

Zijn voldoening haalt Melle uit het werken met mensen. Poespas en gedoe is niks voor hem. Korte lijnen, directheid en eerlijkheid vindt hij heel belangrijk. “Je hebt direct contact met je collega’s, je werkt nauw samen. Samen probeer je zaken beter te maken. Als processen sneller, beter of goedkoper kunnen, daar word ik blij van.” Zijn collega’s omschrijft hij kort maar krachtig: betrouwbaar, hecht en betrokken. En betrokken is hij zelf ook. “Ik voel me verantwoordelijk voor mijn collega’s. Als iemand door mijn fout hinder ondervindt, dat vind ik vervelend. We moeten het samen doen.” En daar sluit het hele team zich bij aan.